torsdag 7. april 2011

Sånn i det siste


Ble ferdig med lappeskjørtet. Har ennå ikke bestemt meg for hva jeg egentlig mener om det. Jeg hadde det på meg, og gikk med farger for første gang på seks-sju år. Det var merkelig.

Kommer sikkert bedre snurrebilde etterhvert.
Det snurrer veldig fint, men jeg har funnet ut at man blir veldig kvalm av det. Spesielt hvis man nettopp har drukket kaffe med sukker. (Eller i mitt tilfelle, sukker med kaffe.)

Trenger en rad til, kanskje i blått. Har ikke mer rosa enn det som allerede er på.
Begynte på enda et skjørt i samme stil, mindre denne gangen. Innså at jeg hadde et fjell lapper igjen (å ja, så det var derfor man skulle regne ut nøyaktig hvor mange lapper som trengtes før man klipte dem ut?), og bestemte meg for at tantes barnebarn sikkert vil bli glad for skjørt. Det vil si - hun er den eneste jenta under ti i familien (tror jeg), og den eneste som kanskje kan tvinges til å gå med det.


Tror ikke disse har noe norsk navn, men på engelsk heter de peppermint creams. Utrolig enkle å lage, oppskrift her. Jeg brukte vaniljeessens isteden, og lagde noen med bare sitronsaft. Bør advare om at det er vanskelige å holde fingrene unna dem.



Avlagt bukse ble til ei veske. Har lagd et par sånne før. Skal lage tutorial en gang i fremtida.  

In progress. Blomstene er lagd av tre lag filt, med glassperler.

Gravde i stoffstasjet mitt og fant en blå ullfilt jeg har hatt planer for i et par år. Den har blitt armvarmere.


Fikk stor pakke garn fra ei venninne over dammen. Ble skjerf av to gedigne nøster. Med tanke på det vakre garnet hun har i nærbutikken har jeg en følelse av at jeg kanskje bor i feil land. (Tar det tilbake. Er ingenting som interesserer over dammen, bortsett fra Vampire Lifestylers i New Orleans.)

Da jeg henta pakken stakk jeg innom et kjøpesenter på veien hjem. Satte meg på en benk for å knyte ei skolisse, og tre eldre menn kom og satte seg. En av dem leste på pakken hvor det sto "Merry X-mas", hvorpå han gikk ut i fra at jeg ikke var norsk og kommenterte om hun rare jenta til de to andre. Jeg sa heisann, hvordan går det, på beste nordnorsk, og gikk. Er faen meg ikke moro lengre.

Skal ALLE de spilene inni?
Fikk både mønster og ting til korsett. Mønsteret jeg bruker er Simplicity 9769, korsettbitene er fra corsetmaking.com.


Lagde en mockup først så klart. Leste litt om mønsteret, og folk sa at det er litt store størrelser. Hvis størrelsen Simplicity mener skal passe meg, skal passe, må jeg legge på meg tjue cm i midjen. Har en guffen følelse av at det kommer til å bli mye fikling med mønsteret, og det er det første korsettet jeg lager. Det er så moro å ha sying som hobby...

1 kommentar:

  1. Snakker om å væra produktiv da gitt! Er herlig å se lappeskjørtet ferdig! =D Og skjønner litt følelsen med å plutselig gå med farger XD Hehe... Du får oppdatere å si ifra hvordan det går med korsettet! Har tenkt på å lage et korsett selv også så det er veldig gøy å lese om andre som gjør det samme og deler erfaringer før jeg begynner selv. ^^

    SvarSlett