torsdag 3. september 2015

Plantefarging (og litt juks)


Røsslyng, som er tidsriktig for vikingtida. Fantastisk gyllengul på hvitt garn, og grønt på grått garn. Kameraet mitt greier ikke fange fargene helt, så bare tro på meg værsåsnill, fargene er fantastiske. 

Grønnfarga garn med ufarga garn.

Skjønt jeg hadde endt opp med en annen farge enn gult følte jeg for å eksperimentere litt. Så jeg fant på dette en lørdagskveld jeg huska at jeg hadde ubrukelige konditorfarger i skapet. Farga ble satt med eddik.

Blande farger.
Dette ser kjent ut...

Fargene er litt dypere irl.

Og så over til plantefarger igjen - paprikapulver. Farga ble fin, men ikke så dyp, så den kommer ikke på lista over ting jeg skal prøve igjen. 


Og her er et bilde av alle garnbuntene som har fått farge så langt. Her kommer den gyllengule røsslyngen frem for fullt til venstre, under den blå.

4 kommentarer:

  1. oh maaaan den røsslyngfargen *--*

    SvarSlett
  2. kor flitti du e :) finnes det testa på lysekthet på røsslyngen?

    SvarSlett
    Svar
    1. Har ikke funnet noen som faktisk har gjort det og har bevis, men det jeg har funnet er at den er lysekte. Får sjekke selv :)

      Slett
  3. WOW så mye fint! Virker gøy å prøve dette, men først bør jeg kanskje lære meg et håndverk jeg kan bruke garnet til, haha.

    SvarSlett