tirsdag 16. august 2011

Bok: Skulduggery Pleasant

Skulduggery Pleasant, eller Skranglebein Likanes på norsk, er ikke heilt vampyrbok siden blodsugerne ikke er så utrolig viktige (skumle er de, derimot - la meg forresten presisere at dette ikke er romantiske vesener), men jeg poster likevel fordi serien er genial fra ende til annen.

Will evil win the day? Will Stephanie and Skulduggery stop bickering long enough to stop it?

Det er i onkelens begravelse at Stephanie Edgley møter Skulduggery Pleasant for første gang - en merkverdelig tynn mann i trenchcoat, som har på seg hatt, solbriller og skjerf til tross for det varme været. Når Stephanie sniker seg inn i huset onkelen har testamentert til henne kommer hun over en innbruddstyv som forlanger at hun gir ham en nøkkel. Skulduggery kommer til redningen - og sender ei flammekule etter inntrengeren.

Stephanie får vite at skrekkhistoriene onkelen hennes skrev slettes ikke var fiksjon. For i den korte kampen mister Skulduggery hatt og solbriller, og avslører at han er et levende skjelett. Han er også en detektiv.

Skulduggery Pleasant er hva som skjer når en manusforfatter som har skrevet zombiefilm og horror, skriver barnebok. Bøkenes humor minner om Eoin Colfer, men med en litt mer sosiopatisk mørk vri. Serien har en voldelig virkelighetsnærhet á la Anthony Horowitz - Skulduggery er kanskje et skjelett men det stopper ham ikke fra å bli torturert eller skadd.

Derek Landy er klar over sjangerens klisjeer og unngår eller snur om på dem. På baksida av bok tre bryter han the fourth wall og forteller leseren at hvis vi tror Skulduggery og Stephanie er trygge, så skal vi bare tro om igjen. Og han gjør alvor av trusselen.

Så langt er det fem bøker i serien; Skulduggery Pleasant, Playing with Fire, The Faceless Ones, Dark Days og Mortal Coil, med fire til i vente.


Les første kapittel av Skulduggery Pleasant. Les. Jeg mener det.

2 kommentarer:

  1. Den der hørtes faktisk skummelt intressant ut. Jeg leser altfor lite for tida, men dette høres ut som noe jeg faktisk kunne sitte ned med og nyte... Hm. Tror jeg må se om jeg får tak i denne! =D

    SvarSlett
  2. Takk for nytt tips! Synd jeg leser så sakte og bokhylla mi med bøker jeg ikke har lest ennå fortsatt er stappfull...

    SvarSlett