onsdag 1. februar 2012

Ideer & Design

Begynner så smått å bestemme meg for hva jeg trenger til september hvis jeg vil ha en masse viktorianske klær. Mens jeg veit at jeg burde fikse småting og undertøy først (skal ha ett korsett til, minst tre underkjoler, noen mamelukker og ei underskjorte) men jeg har mer lyst til å sy på det som forhåpentlig blir en penkjole. Man kan sammenligne med å spise dessert først, og det synes jeg man må få lov til av og til.

Fargene er ikke riktige.
Dette er fargene. Sånn høvelig i følge blitsen på kameraet mitt.
Neste kjole er også av BurdaStyle 7880, som jakken. De eneste endringene jeg har gjort til designet er å forlenge jakkeskjørtet bak til to spisser. Og så skal jeg ha rysjer på skjørtet (überrock!) hvis jeg får nok stoff. Jeg fikk stoffet og det ble kjøpt for noen år siden så det er liten sjanse for at jeg kan kjøpe mer. I verste fall får jeg legge et par mønsterbiter mot stoffretninga eller noe.

Her følger noen design jeg leker meg med. Tilbakemelding blir selvfølgelig mottatt med takk. De som har litt peiling vil legge merke til at det kun er køkjoler ca. 1870-1890. Tror ikke jeg har lyst på gedigen krinolinekjole til daglig bruk fordi det er så utrolig mye å holde styr på. Hadde det viktorianske skjørtet på meg dagen etter julaften, og måtte skifte etter en knapp halvtime. På den tida hadde jeg nesten satt fyr på det to ganger. Men, kjoler!

Ungarsk til venstre, litt mislykka originalkostyme til høyre. Likte ryggen på sistnevnte, men fronten var det mye verre med.
Det har blitt lagd en nydelig reproduksjon av den ungarske von Krolocks frakk og den er wow til tross for at jeg vanligvis synes det originale kostymet hans er best. Jeg lurte plutselig på hva kostymene ville sett ut hvis von Krolock hadde vært grevinne, og den røde frakken endte opp ganske fin. Hvis jeg finner et passende stoff skal jeg lage den og banne mye når jeg må sy det sorte fletteverket på.


Fra enda en musikal, Rudolf - Affaire Mayerling, basert på et kostyme av Mary von Vetsera, baronessen som ble funnet død sammen med Østerrikes kronprins.


Det finnes ikke mange bilder av denne kjolen heller. Heldigvis har hun den på seg under yndlingssangen min, så det gjør ingenting at jeg har måttet se "Ein hübscher Krieg" (En vakker krig) om og om igjen. Gräfin Larisch, i blå kjole med skandaløs utringning, er awesome og sangen handler om at kvinner som kler seg pent kan styre menn. (Allez, filles!) Her er en engelsk versjon, men kun audio.

Jeg kan ingenting om edwardiansk mote, jeg har bare sett litt på Downton Abbey.
Mørk overkjole, lys underkjole, lilla, svart, noe glitter og belte i fløyel, kanskje?


Jeg skulle tegne noe heilt annet og så kom denne fram. Tenker mørkeblått på svart.
Med tanke på hvor vanskelig det er å finne godt stoff med striper kan denne fort bli et mareritt.

3 kommentarer:

  1. Ikke glem at du skal ut av huset på onsdag da.
    (Nei, du får ikke ta med deg symsaskina.)

    *stjele vakkerblå kjole*

    SvarSlett
    Svar
    1. Oh la! Som om jeg trenger symaskin når jeg kan være prippen periodepurist med blodige fingertupper.

      Slett