mandag 24. juni 2013

Blått korsett



Dette er det andre korsettet jeg har lagd. Første gang fulgte jeg et mønster fra Simplicity, denne gangen tegnet jeg eget mønster etter disse veiledningene. Det var interessant å se hvordan mønsteret begynte å ta form på tegnebrettet - jeg forsto ikke matten bak mønsteret, men det ble mønster ut av det. På magisk vis. Og korsettet sitter som støpt.

Jeg er fem cm vekk fra den optimale viktorianske midjen i dette korsettet.
Midjen din skal være to ganger halsvidde. 

Det er et par ting jeg ikke er hundre prosent fornøyd med. Neste korsett vil jeg gjerne sette kiler inn over hoftene for å kunne snøre mer inn. Også vil jeg gjerne lage det i silke og coutil, og bruke spiralstål istedenfor flatstål. Det gir en mer dramatisk innsving.

Dette er ikke mitt rotete rom. Det er Mias.

Jeg satt lenge for å finne ut hvor mange spiler det skulle ha. Det endte med at jeg la inn en spile i hver søm - i ettertid ser jeg at det blir for lite. Jeg fant denne artikkelen i går, hvor det står at jo flere spiler, desto mindre press blir det på dem. Når dette korsettet snøres for stramt presser sidespilene inn i hoftene mine og det er jeg ikke så glad for. Ellers er det nydelig!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar