mandag 10. juni 2013

Vikingkappe

Vikingkappa ble ferdigstilt kanskje en måned siden. Dette var mitt første ordentlige bestillingsverk, dvs. ikke gjort for venner eller familie. Siden kappa skal bli brukt på vikinglaiv, er den ikke hundre prosent tidsriktig.

Å så sexy genser jeg slengte på før jeg dro Sylvilel med ut for bilder.
Kappa er i to lag, kraftig ull foret med lett lin. Begge stoffene er fra Stoffogstil.no. Selve tekstilene er perioderiktige, men fargene (og polyesterbåndet) er anakronismer . Vikingene hadde ikke helt svarte klær, men i spillet bestilleren er i, er klanens farger rød og svart, og han ville ha kappa i husets farger.



I tillegg til at kappa er en del av et kostyme er den også funksjonabel - en middelaldersk regnjakke. Jeg bestemte meg for å lage ei halvsirkelkappe med hette. Hetteformen heter liripipe, som kanskje ser litt rar ut, men utstikkeren bak leder regnvann vekk. Ullstoffet er temmelig vanntett, og uten ytre sømmer i selve kappa kan ikke vann sive inn. Det er kun to sømmer i ullaget - på undersiden av selve hetta, og mellom hette og kappe, hvor det nok kommer til å være temmelig tørt.

Jeg har ikke jobba mye med ull før fordi jeg vanligvis trekker i kostyme til conventions, hvor du ikke har på deg ull med mindre du vil svime av, så jeg ble overraska over hvor lett det var å sy i stoffet. Det er tjukt så jeg trodde at jeg kom til å hate det, men det syr så lett, og bare, dette vil jeg gjøre mer av!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar