onsdag 12. februar 2014

Lord of the Rings - the Musical

Musikalversjonen av Lord of the Rings skal ut på verdensturne i 2015. Så hvis noen Tolkienites har greid å komme seg på beina igjen etter Battle of Five Armies vil de kanskje ha noe å finne på etter at Jacksons andre trilogi er ferdig på kino. Hvs musikalen stikker innom en plass ikke alt for langt fra Norge hadde det vært morsomt å blande musikalfanatismen med forkjærligheten for Middle-earth.

Visuelt og karaktermessig er musikalen veldig annerledes enn det de aller fleste er vant til fra filmene. Og siden Tolkiens murstein skal presses inn i et show på tre timer er det plenty av kutt, både i handling og karakterer. Men jeg tør å tro at musikken og showet gjør opp for det. Musikalen beskrives som et sceneshow - sist gang hadde de Cirque de Soleil med på laget, så blant annet kommer alvene i Lothlorien svevende ned fra taket og orkene er også temmelig spreke.


Så langt liker jeg hobbitsangene deres best. The Cat and the Moon er basert på en av drikkevisene i The Fellowship of the Ring. Hobbitene har kommet seg til Bri og danser med menneskene på den Steilende Ponni. En versjon av denne drikkevisa synges av Bofur i den forlenga første Hobbitfilmen.


I Lothlorien blir det enklere å se at kostymedesignet er annerledes. Det er en svarthåret Legolas som leder an sangen i begynnelsen (okei, for håret hans blir aldri beskrevet i bøkene), og Galadriel er veldig forskjellig fra filmdesignet. Jeg elsker at hun har en slags rustning, selv om det kun er et metallkorsett. Her er hun gitt styrke, hun kan forsvare Lothlorien, i motsetning til filmene, hvor hun virker mykere. Det er lett å glemme at hun er tolv tusen år gammel, sterk som som bare fy og at det er hun som har skapt skogsriket hun bor i. Yndlingsverset mitt, hvor Legolas beskriver hvordan hun skapte Lothlorien, har dessverre blitt kutta fra denne versjonen og det gjør meg uhorvelig trist.


I Now and For Always har Frodo og Sam kommet seg godt på vei til Mordor. De snakker om historier, hva slags fortelling de selv har havna i og hvordan deres historie vil bli fortalt. Dette er den fineste sangen i hele musikalen, så hvis du kun skal høre på en - hør på denne, den er så fin og trist, og, neida jeg gråter ikke, jeg bare... jo, jeg gråter. Og det vil nok du også gjøre etter å ha hørt Frodos vers. Og etter at du har hørt denne sangen bør du se hvordan det ser ut på scena, og ha lommetørkle klart.

Værsåsnill noen jeg trenger noen å snakke om denne musikalen med!

4 kommentarer:

  1. Hei, leste dette innlegget og har sansen for den musikalen selv :) Riktignok er jeg ikke helt LOTRoman selv (har lest bøkene, sett halvannen film og lest Hobbiten og sett første Hobbiten-filmen, men obsesser mer over andre ting), men har lyttet til cd med LOTR-musikalen flere ganger og syns det er kos. Liker personlig "The road goes on" best, tett fulgt av "Lothlorien" og liker også "Now and for always" veldig godt, det er jo en nydelig sang, dessuten liker jeg Sam der så godt og han er yndlingskarakteren min i Ringenes Herre uansett så det passer jo fint. Og duetten med Gollum/Smeagol er også kul siden jeg syns det er gøy når folk har duetter med seg selv ;)

    Anyway, har ikke kommentert her før, men syns bloggen din er interessant og følte for å vise at "ja, det finnes andre som liker denne musikalen i Norge" =D

    SvarSlett
    Svar
    1. Å, så fint! Det er alltid så fantastisk å oppdage andre som liker musikaler. Her på berget kan det føles som om man er heilt aleine :(

      Jeg er LotRoman som du kaller det, men hvis du har lest litt av bloggen min har du sikkert funnet ut av det allerede :D

      Det er mange fine sanger. Enig i favorittene dine. Duetten til Gollum/Smeagol har jeg ikke hørt enda :S Men yndlingssangen min er Wonder. Galadriel er tøff. (Men det er definitivt Sam som yndlingskarakteren min i musikalen, tror jeg har noe å gjøre med skuespilleren, han virker å passe godt til rolla.)

      Huffameg som jeg babler.

      Slett
  2. Wow, dette virka på én side veldig, veldig... rart? Men på en annen side helt utrolig awesome. Og Cirque du Soleil er jeg jo veldig fan av, så hvis du faktisk finner ut om den settes opp ikke langt utenfor Norge, holla at me!

    SvarSlett
    Svar
    1. Den er litt rar, ja. Litt merkelig å se kjente karakterer på en annen måte, kanskje?

      I'll holler.

      Slett