lørdag 3. januar 2015

Gjenbruk: Kongler til opptenning

Jeg er oppvokst hos besteforeldrene mine. Mor og far er mennesker som tar vare på ALT, og far er den verste/beste - det kommer an på hvem du spør og hva de synes om tingene som har stått i kjelleren siden 70-tallet. Han tilhører generasjonen mannfolk som har et slags verksted i huset, og er kreativ med alt fra stuemaling til bilmekking til potetsetting og har garasjen full av merkelige ting som trenges når vi minst forventer det.


Dette er at av prosjektene hans. Før var det et ganske forvridd plastskjeft på brødkniven deres fordi et av barnebarnene deres (okei, det var meg...) la kniven for nær ei varm stekepanne. Det var ikke noe i veien med knivbladet, så far spikka nytt skaft (etter å ha levd med vinglete kniv i seks år) og det ble kjempefint!

Hvis jeg kunne velge ville jeg lagd mesteparten av julegavene jeg gir bort. Jeg blir mer og mer oppmerksom på at ting som er billige er billige fordi de som lager dem blir utnyttet. (Etter å ha sydd en stund og sett hvor lang tid det tar å produsere kvalitetsplagg er det nærmest dissosiativt å se hvor lite klær koster.) I år hadde jeg ikke tid på grunn av skole og Hobbitpremiere, men jeg fikk lagd et par småting.

Små lys støpt i eggeformer.
I tidligere juletider har jeg laget lys av restestearin. Det blir en god bit igjen av kubbelys og det går da ikke an å kaste det. (Og hvem vil ikke ha muligheten til å leke med brannfarlige ting? Du veit, FOR SCIENCE! Jeg har lært at stearin som faller på stekeplate ikke tar fyr.)


Jeg husker ikke hvor, men et sted på har jeg sett at stearin + kongler blir god opptenning. De ble lagd uten å følge noen tutorial; jeg bandt en liten hyssing rundt hver kongle og dyppa dem i stearin som var kald nok til at den hadde litt snerkete overflate (tykkere lag stearin på mindre tid).

Jeg måtte prøve dem så klart.
Jeg ville ha kule bilder av en brennende kongle i handflaten, men det gikk som det selvsagt måtte gå:
"HAH, FIRE CANNOT KILL A DRAGo--- AUau varmtvarmtvarmt." 

2 kommentarer:

  1. Du kan også rulle avispapir i tette ruller og dyppe dem i stearin. Eller la små vedfliser trekke i parafin og bunte dem sammen. Pappa er litt over snittet interessert i alt som har med ved, opptenning og ovner å gjøre. Jeg har tro på uttrykket "miljøskadet", og at du også har en del av de samme vanene som besteforeldrene dine når det gjelder å ta vare på ting og bruke dem på nytt.

    Jeg elsker å lage julegaver selv, men det er grenser for hvor mange jeg kan lage. Ofte strikker jeg noe, for alle har bruk for sokker og votter, men standardgaven min er bøker. Den gis gjerne hvis ingen ønsker seg noe spesielt.

    SvarSlett
  2. Jeg er så manisk opptatt av gjenbruk at søstera mi påstår at jeg er en hoarder. Dessverre er jeg ikke like teknisk håndverksmessig flink til å lage noe av alt søppelet mitt som jeg er kreativ når det gjelder å komme på bruksområder til det. Akk, ja. Jeg liker å tenke at jeg er inne på noe.

    Det med klær er helt sprøtt. Jeg skjønner ikke engang at det kan være lov å selge helt nye bukser til femti kroner. Det er grunnen til at de få, få gangene jeg skaffer meg noe nytt, er det enten på en bruktbutikk eller at jeg kjøper av noen som lager sjøl - og betaler dem deretter.

    Når jeg en vakker dag bor et sted der det er opptenning med ved som gjelder, skal jeg huske på kongletrikset.

    SvarSlett