søndag 10. juni 2012

Om å ville være fjærkledd

Victorian Clothing in Detail inneholder bilder av ei fantastisk samling av klær. Det er også masse informasjon i boka, og detaljer jeg ikke visste om. Men noen av plaggene ga avsmak, som frakken lagd av pelsen til trettito ulver.

Source.
I teksten til denne fjærcapen var det en liten kommentar fra en dyreverner i samtida:

"A feathered woman is a cruel woman".

Jeg huska det da jeg kom over ei fjærvifte jeg kjøpte for ei stund sida. Jeg er i mot pels, og når jeg tenkte over det, hadde jeg ikke stor tro på at fjærfe har det bedre enn pelsdyr. Så jeg la ned litt research for å finne ut av det.

Source.
Fjær fra høns og gås er et biprodukt av matproduksjon. Fjærene jeg vil ha blir ribba etter slakt. (Gåsedun er en annen sak.) Men strutsen blir fratatt de lange fjærene fleire ganger i løpet av livet, fordi strutsefjær er populære og en levende struts kan produsere fleire fjær.

Fjær er en viktig bestanddel i historiske kostymer. Fra rokokkoparykker til Edwardianske hatter - alle hadde fjær, spesielt strutsefjær. Jeg eier to stykker, de var på en horribel kostymehatt jeg kjøpte i et øyeblikks galskap. Men jeg kommer ikke til å kjøpe fleire. Jeg vil også kjøpe så få fjær som mulig. Det frister ikke å støtte en industri som bygger på dyreplageri.


Men så har jeg katt. For et par dager siden ble far temmelig overraska over at det satt ei skjære i nedgangen til kjellertrappa. Jeg lurer på hvordan katta kom seg inn med den uten at vi la merke til det.

Etter oppdagelsen fulgte det en storaksjon for å få tak i fuglen og få den ut av huset, samt hindre katta i å få tak i den igjen. Mau var så fornærma over å bli stengt inne i stua, vekk fra fuglen. Det er litt rart å se det sedvanlige dovendyret forvandles til ei beregnende løvinne med mord i tankene. Så langt i år har hun også henta inn en ørliten snøspurv.

Skjæra var ikke skadd, og etter fem minutter med masse flaksing fra både mennesker og fjærkre fløy den ut gjennom ei åpen dør.


Det resulterte i fjær over hele huset. Ikke heilt cruelty-free på grunn av katteklær og skarpe tenner, men de har uansett blitt desinfisert, og nå skal de på neste hatt jeg lager. Ta den, fjærindustri.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar