fredag 10. oktober 2014

Adventures in dy(e)ing

 
Bestemte meg for å gå på Desucon Cosplay som dvergedame og satte i gang med forberedelsene fordi noen hadde glemt at hun hadde kvitta seg med 30% av kostymet pga. flytting og generell misfornøydhet. 

Den første delen som er ferdig er denne linskjorta, som er handsydd med ufarget lintråd fordi den skal inn i vikinggarderoben når jeg engang er ferdig med å gråte over den siste Hobbit-filmen og fjerner skjegget. 


Jeg har tatt vare på løkskall i godt over seks måneder med planer for å prøve plantefarging. Da det var et par dager igjen av høstferien fikk jeg ånden over meg og satte i gang med å farge skjorta som nettopp var ferdigsydd.

 Jeg farga to lapper først, FOR SCIENCE. Det ufarga linet ligger i bunn på bildet, lapp #1 er farga kun med skall av gule løker, lapp #2 er iblandet rødløkskall. Dessverre ble jeg nødt til å blande ut farga ganske mye fordi skjorta var for stor til at jeg kunne ha den oppi gryta der jeg kokte farga.


Da jeg så dette må jeg innrømme at jeg fikk tanker om at
det må da gå an å farge med blod...?
Skjorta ble forbehandlet med å ligge i eddik og vann i et par timer før farging, for å få vekk kjemikalierester fra da jeg forvaska stoffet. Og så løste jeg opp et halvt kilo salt og la det i fargebad over natta. De første timene var jeg nede for å snu skjorta en gang i timen, i et forsøk på å unngå skjolder. 

Farga er litt dypere enn på dette bildet.
... selvfølgelig blir utvanna rød farge rosa. Jeg har bitt i meg bitterheten og heller bestemt meg for å se på det positive. Skjorta er fargeekte, selv i vaskemaskin. (Jeg skylte den raskt opp med litt skyllemiddel for å bli kvitt stanken av løk og eddik.)

Jeg har forhåpentligvis lært en ting eller to til neste gang, som at: 
- jeg skal ha skjorta oppi fargestoffet mens det fremdeles er på ovnen og er varmt, 
- det er en god ide å bruke hansker, eddik og salt er auauau når man nettopp har greid kattebeistet og har blødd for det, 
- mer løk=mer fargestoff=sterkere farge. 

Og til slutt, bestefar tipser om at hvis du nå har greid å grise til en av bestemors kjeler med farge, skrubber du panna med fint, fint sandpapir istedenfor å bruke stålull. Du sparer et par timer ;) 

2 kommentarer:

  1. Jeg virkelig elsker at man kan bruke helt vanlige ting man sannsynligvis allerede har hjemme til... nesten alt mulig. Naturen kicker ass.

    Da jeg først leste dette blogginnlegget, fikk jeg det for meg at tipset fra bestefar var å bruke -salt- istedenfor stålull. Litt seinere var jeg midt oppi ei oppvask og sleit med å få vekk rust og spesielt robuste gamle kaffeflekker, og så bare... på bloggen til Kim stod det jo at man kan bruke salt for å få vekk vanskelige ting! Så jeg helte på, og skrubba i vei, og det funka som bare det. Var jo ikke før nå at jeg faktisk så at det stod sandpapir, men takk likevel for tips til vanskelige flekker på bestikk og kopper.

    SvarSlett
    Svar
    1. Finnes masse rart ute i naturen :D

      Glad jeg og bestefar kunne hjelpe til på en måte! Salt og sandpapir gjør samme nytten i at det har skrubbende effekt. Selv takk for tipset, tror det er mye større sjanse for at jeg står på kjøkkenet med oppvask og har salt for hånden enn sandpapir!

      Slett