søndag 23. november 2014

Tutorial: Hvordan jeg maler lær og metall

Fordi jeg ble spurt - dette er hvordan jeg maler lær og metall. Metodene mine fungerer fint for meg, dette er ikke en slags bibel for hvordan det skal gjøres.

Gode billige pensler og akrylmaling fås fra Søstrene Grenes. Akrylmalingen til Europris er temmelig okei med unntak av metallfargene deres (som legger seg som et tynt lag glitter) og de har billige pensler jeg bruker til prosjekt der jeg vet at penselen kommer til å  bli ødelagt. Jeg bruker Panduros hobbylakk til metallfarger.


Uansett hva jeg maler starter jeg med å legge en svart grunnfarge i akrylmaling. Jeg bruker gjerne to lag hvis underlaget er farget eller hvitt, spesielt hvis det er brukt flere farger (som fort kan skje med mosegummi). Dette gir resten av malinga én underfarge å legge seg på - hvis det er ulike grunnfarger kan det lyse gjennom slik at malinga blir ujevn på en måte som ikke kan kontrolleres.


Lær: 
Bruker akrylmaling. En stiv pensel er er fin til å lage litt tekstur med. Her har jeg brukt en alt for gedigen pensel, men det var alt vi hadde for hånden en sen kveld. Maler med kryssende strøk for å imitere tekstur. Legg to strøk for optimalt dekk.


En jevn overflate blir gjerne litt flat på avstand. For å skape ekstra interesse har jeg ørlite sort på penselen sammen med samme brunmaling fra de to forrige strøkene og går fort over enda en gang så det endelige resultatet får litt liv.

Metall:
Jeg har brukt metallic hobbylakk fra Panduro med gode resultat. Med hobbylakken bruker jeg å legge et veldig utvanna lag sort akrylmaling over fordi jeg synes at lakken blir litt sticky.

Pauldron til venstre og armbeskytter til venstre.
Malte pauldron-en før jeg fant ut at drybrushing var beste metode og det vises,
så gjett hvilken rustningedel som skal males om.

Jeg maler metall med en medium stor, myk og finhåret pensel. Teknikken  jeg bruker er en variant av drybrushing.

Det er såvidt jeg har maling på penselen før jeg børster forsiktig over mosegummien i sirkler. Ikke gå inn i der det naturlig ville vært skygge, som rundt reiste detaljer - dette sparer tid som ellers ville blitt brukt til å skyggelegge og resultatet er mer realistisk.

Gjenta til du har fått passende dekke. Dersom det skulle trenges, kan det skyggelegges litt ekstra med utvannet sortmaling. Tørk  vekk det overflødige sånn at det bare legger seg i kroker og sprekker.

Hobbylakk fra Panduro/sort akrylmaling fra Europris.
Det er lagt highlights på kantene.
Til slutt kan du highlighte kanter og reiste detaljer med den rene metallfargen. (Og velkommen til en evig rundgang av flikking og forandring fordi det ble for mørkt, det ble for lyst, jeg maler hele tingen svart igjen og starter fra scratch...)

Så langt har jeg ikke laget noe hvor jeg har følt at malingen måtte seales for å holde seg på, men det er mulig å bruke et lag klar lakk eller spraylakk for å bevare fargen. Vær obs på hvilken type som brukes - en matt lakk vil gi et annet uttrykk enn en med high gloss.

Spørsmål?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar