lørdag 29. august 2015

Plantefarging

Ærlig talt må jeg si at jeg brant meg litt på plantefarging, men tiden leger alle sår og i påsken prøvde jeg meg på å farge skjorta sterkere rød med rødbeter. Det gikk heller ikke bra.

Men third time's the charm, så da jeg satt med jordbærskrell etter en hel palle jordbær bestemte jeg meg for å prøve igjen. På ull denne gangen, siden lin ikke er spesielt samarbeidsvillig med farge. (Også hadde jeg lest litt i plantefargingsboka jeg kjøpte på sist vikingmarked.)



SUKSESS!

En av feilene jeg gjorde ved siste fargeforsøk var at jeg lot stoffet ligge i kaldt fargebad. Nå lar jeg garnet småputre på ovnen i en time. Siden dette er bærfarge har jeg bare satt fargen med salt.



Da det gikk bra måtte jeg prøve litt mer. Jeg kjøpte alun for å sette farga. Fikk ideen med å farge med geitrams herfra. Geitrams høres ikke ut som en ting som vil lukte godt om du koker den, men hele huset lukta som rabarbrasyltetøy og familien ble litt skuffa da de innså at jeg ikke kokte noe spiselig. Og farga ble lysende neongul! 

Se hvem som har fått seg instagram og møtte prøve filter.
Jeg er sewimpossible, for de som vil stalke.

Bitt av basillen gjorde jeg masse research, gikk til innkjøp av ei gryte bare til farging, og sykla i fjellet for å sanke fargemateriale.


Denne satt på trappa til hytta.
BREGNER JEG ELSKER BREGNER
Gul: bregner. Beige: bjørkebark.
Så jeg farga med bregne, og bare... unnskyld, skulle det ikke bli rødbrunt? Og bjørkebarken endte med svakt beige, kanskje fordi jeg bare brukte inntørka greiner. Men farga man ender opp med kommer litt an på hva slags type mordant du bruker, kanskje det har blitt brukt jernmordant i de mørke fargene jeg har sett.

Løvetannrøtter.
Jeg var litt lei av gult, så gjorde mer research på planter som er tilgjengelig i Norge, lette å sanke og IKKE gir gulfarge.


Så jeg løp på butikken for å få tak i spinat og angrep løvetennene i hagen for å grave frem røtter. Det skulle bli henholdsvis grønt og brunt, men... nei.

Neste gang jeg prøver løvetannrøtter skal de få stå i vann natta over og nå holder jeg på å lage jernmordant med et par rustne jernhengsler lagt nedi en lake av vann og eddik. Den er ferdig om et par uker, så jeg får smøre meg med tålmodighet. 

1 kommentar:

  1. Ooooh, den raudfargen vart fin! og dei andre forsåvidt, eg likte den beige-gulaktige til bjørkebarken, men det er sikkert litt fordi eg berre har sett på den fargen + liknande sååå mykje i det siste og prøvd å oppnå den i mi farging :')

    SvarSlett