lørdag 22. januar 2011

The Dracula Cookbook of Blood

Kom hjem i går til å finne at boka jeg venta i februar allerede hadde kommet. I motsetning til alle andre såkalte vampyrkokebøker jeg har kommet over, inneholder The Dracula Cookbook of Blood faktiske blodoppskrifter. Kjekt å ha hvis man skal ha folk man ikke liker over på middag.

Ikke heilt urelatert - jeg og lillebroren min lagde blodpannekaker for et par dager siden. Dro ham med på butikken for å kjøpe blodet, og det første han absolutt måtte rope da vi kom inn døra, var, "Hvor finner vi blod da?"


Det er merkelig at majoriteten av folk i dag er i mot å spise blod, siden det har vært vanlig. Om ikke bildene skremmer, inkluderer jeg oppskrifta jeg bruker, spesielt utvikla av moi (utvikla vil si at jeg har glemt ting som skullle oppi originaloppskrifta, men funnet nye ting og - ja).

Matblod får du kjøpt i frysedisken på ICA. Vær forsiktig når du holder på med det, blod kan være ekkelt når det kommer til bakterier og sånt - ikke spis ubehandla blod.


Kjøp blodet dagen før og la stå i kjøleskapet. Skulle det være frossent, smelt det i vannbad - hva enn du gjør ikke ha det på ovnen, med mindre du vil at det skal koagulere. Selv lærte jeg dette i praksis, og long story short, naboen kom inn på hybelkjøkkenet mens jeg sto med blod til albuene. Jeg prøvde å late som om dette var normalt og spurte om hun ville ha ei pannekake - og sånn fant jeg ut at hun var vegetarianer.

Blodpannekaker~ 5 dl blod
~ 4 dl melk
~ 4 dl mel
~ 1 ss sirup
~ 2 ss sukker
~ 1 ss olje
~ litt salt
Bland alt sammen og la stå ei stund for å unngå klumper. Steik som vanlige pannekaker til de blir brune og faste. Spis dem med smør, sukker og rosmarin på.


Broren min fant ut at han var vampyr etter å ha spist pannekakene. Følgende samtale fulgte:
"Oi," sa jeg, "da kan du ikke gå på skola i morra. Sola kom jo tilbake i går."
"Nei, det går greit, jeg smelter ikke i sola."
"Ja vel? Skal du ha solkrem på?"
"Nei, jeg har usynlighetskappe."

6 kommentarer:

  1. Jeg vil ha blodpannekake!!!

    SvarSlett
  2. Kan ordnes. Lage når jeg kommer nedover?

    SvarSlett
  3. Teach me? :3
    Selger de blod her, eller må vi slakte noen *kremt* dyr?

    SvarSlett
  4. ICA? Med mindre du kjenner noen du ikke liker ;)

    SvarSlett
  5. Det blir i såfall mange pannekaker.

    SvarSlett
  6. Spennende. Kanskje jeg lager det en gang. =)

    SvarSlett