søndag 30. januar 2011

Regency Zombie Slayer


Et av kostymene fra fjorårets Desu. Zombiedreper fra Pride and Prejudice and Zombies.

Kostymet er kun basert på hvordan kjolene så ut i regentstida. Tenkte det var mindre jobb, og dessuten er det vel få otaku som veit forskjellen mellom dette og noe perioderiktig. Skulle jeg gjort det om igjen, har jeg ei lang liste over ting jeg ville gjort annerledes.

Dette var inspirasjonen. Dette er mønsteret jeg modifiserte.

Hver kjole tok meg i underkant av tjue timer. Det var mye handsøm og jeg stakk meg hele tida - det tok uker før fingrene mine var grodd. Mens jeg klipte ut kjolen, på golvet, fant jeg ut at katta mi har superkrefter - hun etterlot kun svarte hår på den hvite kjolen og hvite på den svarte. Mystisk, hva?


De to største feilene er at det er lagd av lett lin og ikke musselin, som ville vært riktig for perioden. Fargene er vel ikke helt riktige heller - svært få brukte svart. Midja er for langt nede, kjolen skulle vært empireliv, men jeg miskalkulerte litt og det var for mye gidd å fikse det.

Jeg fikk mønsteret jeg brukte til inspirasjon, og siden jeg lagde dette har jeg kommet til skade for å se flere kostymedrama, så det ville vært fint å gjøre det ordentlig en gang.


Kostymet var et helvete å ha på - underkjolen er for lang, samtidig som den avgrenser skrittlengden noe kolossalt. Men det var verdt det. På Karl Johan var det en mann som så blodet. Han løp opp til meg og spurte, med veldig brokete engelsk, om han skulle ringe etter sykebil.

Etter connet dro gjengen vår på en kiosk, hvor folka bak disken trodde at jeg 1)ikke var norsk, og 2) et spøkelse. Kjære leser, du skulle sett ansiktene deres da jeg adresserte dem på bredt nordnorsk.

2 kommentarer:

  1. Jeg stryker aldri den kjolen igjen. Ever.

    Lin + strykejern = ...HELVETE


    Pussig hvordan folk alltid finner på de rareste unnskyldninger for å snakke med deg. Husker du hun flyvertinna som adresserte deg på engelsk?

    SvarSlett
  2. Ikke strykejern på kjolen noensinne igjen x-x Har strøket den selv et par ganger for mye.

    Flyvertinna husker jeg. Neste gang må jeg huske på å spørre hvorfor de tror at jeg ikke er norsk.

    SvarSlett