lørdag 19. februar 2011

I Tromsø


Plott til salgs.
Jeg går Forfatterstudiet i Tromsø, og denne helga er det samling.

But, first things first. Fikk the Vampire Encyclopedia i posten for noen dager siden. Jeg leste den i fjor, som ledd i research, og elska den fra første side. Det er et oppslagsverk med folklore fra heile verden, historie, litteratur, film og forklaringer på psykiske lidelser som Renfield's Disease og hematomani. Kort sagt alt som har med vampyrer å gjøre.

Har kommet fram til at yndlingsvampyren min er penanggalan fra Malaysia. Og det beste? Boka kom ut i 1993, så det er ikke en dritt om Twatlight i den! (Dessverre betyr det også at det er lite om Tanz der Vampire, som hadde premiere i 1997, men det siste Sylvilel trenger er at jeg finner fleire fakta om grusikalen...)

Tilbake til Tromsø. Jeg fløy hit. Forferdelig - karbonutslipp og forurensing. Men jeg elsker å fly - fly er fantastiske mekanismer, jeg blir entusiastisk, jeg skriver dikt om dem. Det er imponerende hvor langt du kan dra på bare tjuefem minutter. Jeg får så vidt tid til å lese flybladet.

Denne gangen hadde forfatterstudentene opplesning av selvskreven tekst på biblioteket. Det var uventa morsomt. Fant blogginnlegg om Litterær Matpakke hvor jeg ser eksepsjonelt dum ut på bilde.

Da jeg skulle sjekke inn på hotellet begynte fyren bak disken plutselig å snakke engelsk til meg. "Jeg er norsk," sa jeg, men han hørte visst ikke, for han fortsatte på engelsk. "If you would please wait, your room will soon be ready." Er han utenlandsk? lurte jeg, men han snakka da sannelig norsk da jeg var innom hotellet for å slenge bagasjen fra meg. Istedenfor å flaue meg eller ham ut, bare ga jeg opp: "I'll be back to check in later. Have a nice day!"

Jeg liker seminarene, man akkurat denne gangen er det surt å tenke på at i dag kunne jeg vært på Banzaicon i Larvik og hatt på vampyrkostymet jeg brukte til Allehelgen. I steden er det timevis med tekstgjennomgang. (Det var en enorm lettelse å oppdage at også andre hadde problemer med å konse etter fire timer; på første samling trodde jeg at jeg var den eneste som drodla i kompendiet...)

Det er egentlig ikke så fælt - selv om det er lange dager, og at jeg hadde denne sangen på hjernen i fleire timer. Lestat, the Musical, and Claudia wants mooore.

Denne gangen sendte jeg inn et utdrag fra romanen jeg jobber med. Jeg fikk nerde om vampyrer, for ja, jeg skriver om vampyrer. (Det er ikke paranormal romanse, legg vekk flammekasterne.) Stakkars folk som måtte høre på. Er veldig lei meg, men bare litt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar