onsdag 12. oktober 2011

Venn til venn

Av og til stopper jeg opp, glaner på landet mitt generelt (som oftest representert av en uskyldig gresstust i hagen), og bare: "Hvorfor bor jeg her?!"

Sjette oktober annonserte Derek Landy at den første boka i Skulduggery Pleasant var gratis som e-bok i heile oktober. (Her var jeg nødt til å lese om igjen, for jeg hadde feber, og ingen ville vel finne på å gi bort den geniale boka?) Men den var faktisk gratis. Gratis for alle sammen. (Her begynte jeg å planlegge hvem jeg skulle tvinge den på.) Og så leste jeg heile greia. Gratis for alle i Amerika. (Her lagde jeg ei liste over folk jeg vil drukne i et badekar. Den består av heile USAs befolkning. Kommer til å bli travel.)



Det er litt merkelig hvordan det amerikanske markedet trenger en egen versjon av britiske bøker. Den amerikanske utgaven har fått undertittel, og et nytt omslag som fokuserer på Valkyrie Cain istedenfor Skulduggery. Også er den sikkert totalt omskrevet. Stakkars den amerikaneren som må lese colour istedenfor color.

Den eneste grunnen til at jeg poster om dette, er sjansen til å vinne signerte bøker og plakater, for jeg er en grådig liten minion. Men jeg synes jeg kunne fortjent en premie, for jeg har vært forferdelig forkjøla den siste uka, og har bare sovet og lest meg gjennom serien, og når man har feber er det superlett å drømme om inntrykk man har hatt i løpet av dagen, så jeg har stort sett vært på eventyr med folka fra serien. (Og når jeg skriver eventyr mener jeg repeterende mareritt det var umulig å rømme fra.) Jeg våkner, lurer på hvem familiefolka rundt meg er, og spør hvor Skranglebein har tatt veien, var ikke vi midt ei mordetterforskning, og så finner jeg ham under puta.

Fordi at jeg ikke skal ha kasta bort tida til de som faktisk leser gjennom rammelet jeg kommer med, presenterer jeg herved:

Kort og godt hvorfor du burde lese Skulduggery Pleasant!
- du blir kul,
- livet ditt blir reklamebra,
- du går ned i vekt fordi du glemmer å spise,
- overarmene dine vil bli sterke av å holde bøkene oppe foran ansiktet ditt,
- dette er geniale grunn nummer fem til at du burde lese,
- jeg kommer kanskje til å like deg,
- serien gjør narr av vampyrer,
- Skulduggery Pleasant er et skjelett og en detektiv - hva mer skal det til for at du blir nysgjerrig?! Altså ungdommen i dag, nå går jeg og legger meg.

2 kommentarer:

  1. Ettersom jeg elsker skjelett - på en veldig ikke-amorøs måte - så takker jeg. Lasta ned e-boka fra Norge siden jeg er akkurat hardcore nok. God bedring!

    SvarSlett
  2. Heisann, fin blogg! Har så langt bare lest første boka om Skuldugery Pleasant, men nå fikk jeg lyst til å lese resten. Og ellers så følte jeg mest for å kommentere fordi jeg skjønner problemet ufattelig godt, det minner meg om alle de amerikanske bokbloggene jeg leser der man kan vinne bøker av de amerikanske forfatterne jeg elsker og bare folk i USA kan delta på konkurransen. I sånne øyeblikk hater jeg å ikke være amerikanske. På samme måte hater jeg å ikke være svensk når de setter opp musikaler og filmer jeg vil se i Sverige, men ikke i Norge, noe som skjer ganske ofte faktisk. Så jeg forstår frustrasjonen og håper du vinner ting ;)

    SvarSlett