søndag 4. desember 2011

Blånisser og unevnelige viktorianske greier

Bare sånn at du veit det, de ansatte på Husfliden vil se rart på deg hvis du kommer inn med planer om å lage ei blånisselue i voksenstørrelse.




Blikkene avtar ikke når du forklarer at det er til et kostyme du kanskje skal lage en gang, hvis du får tid, og hvis venninna di som vil være rødnisse også lager kostyme, og hvis vi finner et sted å ha dem på oss - det blir iallfall ikke på Desucon, med mindre vi planlegger selvmord og heteslag. Kanskje vi kommer oss til vintermarknaden på Røros en gang.

Mau glitrer ikke, hun har bare vanndråper i pelsen, hun hadde nettopp kommet seg i hus da hun måtte lukte på hatten.

En gang skal jeg cosplaye Skulduggery Pleasant, og nå har jeg kjøpt hatt. Mau syntes den var fin, til jeg tok fram kameraet. Jeg har også kjøpt nålestripa dress, men jeg hadde overså en liten viktig detalj i teksten på Ebay: nålestripene var dyprosa. Oops.

Mau er travel med juleforberedelser. Her hjelper hun til med å pakke inn julegaver - med å finne gaven inni posen siden hun ikke fikk lov til å komme opp på bordet og leke med teipen. 

Og så litt viktoriansk undertøy, underkjole fra dette mønsteret, fordi jeg ikke likte hvordan underkjolen fra Simplicity (mønsteret jeg lagde korsettet av) så ut. Superenkel å lage, sydd for hånd (ingenting å gjøre, fant ut at jeg kunne trekke ut arbeidstida litt).

Handsying med vanlige resultat.
Vanlig kattereaksjon når jeg legger arbeidet fra meg på golvet - fullt av nåler, både kjolen og golvet.
Sekstenhundretallsundertøyet mitt er rødt og hvitt, så attenhundretallsundertøyet skal være hvitt og blått. Bare fordi.
 
proper, og så henger det en ørepropp nedover skuldra. Hmf. (...og hva er det som får deg til å tro at jeg ikke liker å greie håret?)
Er ikke sikker på om den er heilt ferdig enda. Jeg kjøpte blonder nok til å gå rundt halslinninga også, men jeg synes at det blir for mye pynt, selv om det er tidsriktig med "trim what you can trim". På samme tid som jeg gjerne vil ha fleire blonder. Dette er det nærmeste jeg kommer eksistensiell krise. Noen tanker?

2 kommentarer:

  1. Tror blonder ville gitt et mer helhetlig inntrykk. Jepp, mer blonder.

    SvarSlett
  2. Du er så pen i viktorianske klær ;)

    SvarSlett