onsdag 7. desember 2011

Desembernatt

En eller to lesere kan nok ha lagt merke til at jeg har en liten interesse for nerder veldig mye om tyskspråklige musikaler som svært få nesten ingen i Norge bryr seg om. Nærmere sagt en viss østerriksk vampyrmusikal ved navn Tanz der Vampire. (Som er veldig bra, kul musikk, flotte kostymer, halvnakne gotiske vampyrer, bla, bla...)

Sylvilel ringte i forrige uke og fortalte at det skulle være julekonsert i Sortland kirke. Ord kan ikke beskrive skepsisen jeg følte de få sekundene fra hun sa konsert til hun fortalte hvem som skulle synge. (Fra min erfaring betyr julekonsert emosjonelle julesanger, som oftest sunget av folk og kor som ikke kan synge, og kirkebenker som gir deg tresmak i ræva.)

Source.
Det Haldor Lægreid er mest kjent for i Norge, er at han sang for oss i Eurovision for ti år siden. Det jeg kjenner ham for, og jeg er desidert kulere (og mer innbilsk) enn resten av Norges befolkning, er at han er den eneste norske skuespilleren (jeg veit om) som har vært i Tanz der Vampire. Og ikke hvilken som helst ensemblerolle, og ikke hvilken som helst oppsetning. Han har vært Herbert von Krolock i Berlin.

Her i ferd med å bli godt kjent med vampyrjegerens assistent Alfred. Source. Og vanligvis er Herbert litt mer fabulous.
Med andre ord skal jeg på konserten! Selv om jeg er skeptisk til Lisa Stokke (ja, hun synger også) etter at hun gjorde dette med en av sangene som er med i Tanz der Vampire. Og selv om jeg innser at det er en julekonsert som ikke noe som helst å gjøre med Tanz. Og selv om - vel, nå kommer jeg ikke på fleire grunner. Det er også en tredje artist med, Lars Klevstrand, men han har ingen forbindelse med Tanz, så jeg veit ikke stort om ham, men han er sikkert kjempeflink til å synge.

To jenter kommer iallfall til å dukke opp i hoggtenner nei vel da, det er en julekonsert, og t-skjorter med Tanz-logo, og hvis de tør vil de stalke backstagedøra og si noe sånt som, "Hei, Haldor Lægreid, husker du den musikalen du var med i for sånn fire-fem år siden? Den liker vi!"

Jeg er ikke sikker på hvor normalt det er å komme opp til noen og snakke om noe de gjorde for fleire år siden, men det får gå som det går. I verste fall skremmer vi ham til permanent eksil i Tyskland... hvor han forhåpentligvis vil ta fleire roller i musikaler vi liker. Sylvilel truer med at hvis jeg blir fanjentete kommer hun til å late som om hun ikke kjenner meg. Dette kommer av at jeg kom til skade for et lite halvkvalt (rusk i halsen) hyl da nyheten sank inn. Tror ikke det er noen fare for slikt - jeg er ikke flink til å snakke med folk jeg ser opp til, og vil helst løpe fra dem. Stagedooring er en veldig masochistisk aktivitet.

Oppdatering: Gikk veldig bra. Fin konsert, flotte stemmer, krampe i hendene av å holde kamera og filme sånn at YouTube skal få et litt større utvalg av Lægreids stemme, nerde bittelitt, grue seg til å gå backstage - også gikk det så fint. "Så dere er tyske musikalfans?"

Nå kan fanjentepersonligheten min ta en lang juleferie til februar og Finland og den finske versjonen av Tanz.

1 kommentar: