lørdag 24. desember 2011

Hvis noen skulle trenge ei unnskyldning for å gå i viktorianske klær

En gotisk blogger har kommet opp med ideen om å kle seg i viktorianske klær et heilt år. Ikke overraskende er det andre som har hengt seg på. 2012 blir The Year of Filthy Victorians.


Source.

Med alt for få unnskyldninger til å kle seg ut er det fristende. Og siden dronning Victoria levde så lenge, spenner viktoriatida seg over mange forskjellige stiler man kan velge mellom. (Krinoline hver dag er kanskje ikke så moro. Kvinner i krinoline fikk ikke lov til å komme på trikken fordi de tok for mye plass...)

Retningslinjene for The Year of Filthy Victorians åpner opp for tidsreise (bare hold englene unna meg) og dager man kun er inspirert av viktoriansk mote, som for eksempel damppønk eller lolita, i tilfelle man blir lei kø og korsett og bare vise anklene.

Selv tror jeg at jeg ville valgt en litt kortere periode - to måneder kanskje, om høsten sånn at det ikke blir for kaldt eller varmt, og dessuten ville det gitt meg tid til å sy litt, så langt har jeg bare underkjole, korsett, noen gedigne mamelukker jeg ikke kommer til å bruke, og et krinolineskjørt som kun passer til ballkjole.


God jul.

1 kommentar:

  1. Å. Så fint. Jeg har ikke et eneste viktoranisk plagg, til nød kanskje viktoriansk-inspirert, men overhodet ikke nok til å kunne gå med det i et helt år, eller en måned, for den saks skyld. Kanskje en kveld. Men hey, kult konsept.

    SvarSlett