mandag 14. mai 2012

Litteratur: Sirkelen

Vaskeseddelen opplyser at boka er "Twatlight møter Fucking Åmal". Samtidig som det vil gjøre at mange leser boka vil det også være nok til at noen mer seriøse lesere kommer til å løpe vekk som om de hadde Edward Cullen i hælene. Jeg hadde ikke store forventningene da jeg åpna den, mest for å se hva slags faens nymotens vampyrdritt det var, men etter de første sidene var den med hjem.

Aldri døm ei bok på de andre bøkene PR-folka har prøvd å linke den til. I boka er det ikke en vampyr i sikte.

Source
Seks ungdommer samles under den røde månen, ført sammen av krefter de ikke forstår. De går på samme videregående skole og representerer et tverrsnitt av de sosiale lagene. For å overleve må de stå sammen, noe som ikke faller lett for noen av dem. Noen er ute etter dem, noen som vil drepe dem en etter en for å slippe en ondskap inn i verden.

Egentlig er det sadistisk, at ungdommenes overlevelse avhenger av om de greier å samarbeide med hverandre - mobbere og ofre, skulkere, friker, babes. Skillene mellom oss og dem er så sterke i tenårene. Jeg ble overraska over å lese om hvor jævlig de behandla hverandre, det kunne få hvilken som helst amerikansk high school på film til å blekne, jeg vil helst ikke tro at noen har det sånn.


Bøker om det overnaturlige har det med kun å handle om de overnaturlige hendelsene. Men i Sirkelen fortsetter ungdommens liv som før, med samme usikkerheter og problemer, bare med vissheten om at de har overnaturlige evner - og at de blir jakta på av en morder som går inn i ofrenes sinn.

Boka er skrevet i tredje person, men det byttes på hvilket synspunkt man forteller fra. Dermed blir leseren kjent med usikkerhetene deres, at alle av dem tar på ei maske for de andre, og man ender opp med å bry seg mer om dem når de blir angrepet og står ute av stand til å forsvare seg.

Mens jeg leste begynte jeg å se for meg hvordan dette ville se ut som på film. Jeg håper bøkene blir populære nok til at de blir filmatisert. Det er planlagt to bøker til, Ild (2013) og Nøkkelen (2014). Hvis bok to har kommet ut på svensk tror jeg at jeg skal prøve meg på å lese den svenske versjonen istedenfor å vente.

2 kommentarer:

  1. Gah, glemte å låne. Ta den med neste gang du ankommer byen?

    SvarSlett
    Svar
    1. Den er biblioteket sin, så du får nok snakke med dem :)

      Slett