fredag 21. juni 2013

Prinsesser trenger ikke være rosa



Kjolen er et resultat av at jeg gikk gjennom tøylageret og fant restene av et vintage bomullsstoff jeg brukte til korsett (som ble ferdig i mars, men som jeg ikke har posta om ennå - her er man effektiv). Det var akkurat nok til at det ble en liten søt kjole ut av det.

Beklager lyset på bildene, det er dårlig lys i leiligheta. Overalt.
Den er ganske enkel, med knyting bak. Siden kjolen skal brukes av et barn er alle sømmene på innsida lagt over og sydd ned. Sømmen mellom toppen og skjørtet er sydd på utsida og deretter dekka med et kantbånd i bomullssateng, så her er det ingen irriterende sømmer som vil klø.

Visste du forresten at i viktoriatida var det moderne synet på rosa og blått som jente- og guttefarger reversert? Rosa ble brukt av gutter og blått av jenter.

Nå skal jeg skal på Ordkalottens sommerfest, og hurra, jeg tror det kanskje blir litt gøy.

1 kommentar:

  1. Bra at det er flere som er klar over at rosa en tid var ansett som guttefarge, blå var den uskyldige, jomfruelige fargen.. Vet ikke om det var samme tid eller noe tidligere at samtlige barn uansett kjønn ble kalt 'Girl' (Boy var et ukjent begrep)

    SvarSlett