søndag 1. november 2015

Dragekjole: Embellishment

Ferdig.
Zoom inn, jeg brukte ikke mer enn 200 timer
på dette så du skulle se på et ørlite bilde.
Etter den offisielle innleveringa av dragekjolen perla jeg videre på den innimellom andre prosjekt. Den siste halvdelen av skoleåret var jeg temmelig kjedelig sosialt sett. No life, only sewing.

SÅ LEI, men det blir SÅ FINT.


WIP
Først applikerte jeg perlene jeg allerede hadde brodert på organza og vaffelsøm på kjolen, før jeg brukte alt for mye tid på å perle enda mer rundt det. I ettertid synes jeg perlene jeg sydde direkte på kjolen fikk et mer organisk uttrykk enn organzadelene, så jeg har lært noe til neste gang jeg gaper over et like stort prosjekt.

WIP: Såvidt begynt å brodere i gull/rødt og brunt.
På Danys kjoler er vaffelsømmen arbeidet inn i stoffet med et sting som heter lock stitch. Og siden jeg ikke var villig til å betale masse for ei lita flis av ei bok hvor stinget sto beskrevet vendte jeg meg til internett for å finne ut av det. Men internett var ikke til hjelp. Til tross for å ha flinke lærere, og i tillegg være velsigna med en medelev som er et vandrende broderileksikon - vi fant ingenting.

Så jeg utsatte og utsatte brodering (i mellomtida fant jeg nye plasser hvor det kunne passe med et par perler), og dagen før jeg hadde satt meg fore å bare finne på et sting og starte, googla jeg det igjen uten særlig store forhåpninger og GJETT HVA JEG FANT. Ikke helt perfekt, men noe jeg kunne jobbe ut fra.

WIP: Ryggen.


Den ble ferdig i tide, omtrent ei uke før visning og utstilling, om jeg ikke husker feil. Etter skola var ferdig ble den med på Desucon en dag. Se på kravebeina mine. Fire cannot kill a dragon, men jeg ble solbrent :(

Designet, i tilfelle noen har glemt det.

Ferdig og på visningsutstilling.
Den er ferdig for nå. Jeg tenker på å ta opp frontsømmene i toppen og sy dem om igjen - noe må ha skjedd der, for sømmen ser ikke fin ut. I tillegg har jeg perler nok til å fylle Erebor perle på hoftene også, som planlagt på skissene, men ... jeg har ikke så lyst. En stor del av meg vil aldri se kjolen igjen, så for øyeblikket henger den bakerst i skapet og minner meg om hvordan jeg møtte opp første skoledag etter jul, manisk og kaffedrevet etter lite søvn fordi flyet fra nord var så forsinka at det ikke var morsomt en gang... I tillegg fikk jeg lærdommen om at hvis man kommer opp til læreren min med et manisk glis og sier JEG VIL HA ET STORT PROSJEKT, da slipper hun deg løs, og da får du et STORT prosjekt.

2 kommentarer: