søndag 13. november 2011

Bittelitt stoffavhengig

Jeg liker ikke å shoppe. Jeg hater å kjøpe klær. Skulle du noensinne oppdage kloremerker på ei kjøpesenterdør i Nordland er det noen som har slept meg inn dit, og jeg har stått i mot så godt jeg kunne. (Dette er prisen man må betale når alle vennene dine er sterkere enn deg.)

Men send meg inn på hobbybutikker, og jeg robber dem til siste stoffrest.


Jeg var ute etter fem meter satengband. Husfliden hadde ikke - men de hadde to meter blonder til fløyelscape, et fint stoff jeg skal lage syttenhundretallsjakke av (nederste)- jeg kjøpte lin til for, og et bomullsstoff jeg vil bruke til stomacher hvis jeg noensinne skulle lage en svart robe a la francaise.

Den andre stoffbutikken hadde satengband - og en kurv med rester til 40 kr pr. stk. Gikk litt amok og fikk med meg noen fine høstfarger. I butikken så jeg for meg en haug syttenhundretallsjakker, men når skal jeg bruke dem, og når skal jeg sy dem - og viktigst, hva trenger jeg fire-fem jakker til?

Men jeg har fint stoff. Masse stoff. Stoff.


Dette er et lite prosjekt jeg holdt på med en dag jeg hadde fri. De er ment til å være til synåler. Greie å ha hvis man er på reisefot eller ikke liker å ha nåler utover heile huset. (Jeg fant ei nål i håret mitt. Da ble jeg litt skeptisk.)

De hadde sånne på syttenhundretallet. Inspirasjonen er fra bloggen til en skikkelig periodepurist (les: ei nazi berte jeg ikke vil linke til fordi hun diskriminerer folk), og jeg bare måtte ha noen selv fordi de var fine. Jeg tviler på at jeg kommer til å huske på å bruke dem, men de ble fine.

Jeg kan fremdeles ikke brodere, men den med brunt kantband ble ikke så verst.

... Det er litt rart at jeg fortsetter med forskjellige prosjekter fra syttenhundretallet når perioden jeg virkelig elsker, er sein viktoriatid.

2 kommentarer:

  1. Naaaw. Lille stoffmisbruker :3

    Og unnskyld at jeg sier det, men angående periodepurister: Hvem er det som gror hoggtenner og spiser folks hoder når noen så mye som nevner et klesplagg i sammenheng med feil tidsepoke?

    (Ikke si at du aldri har hatt bittelitt problemer med å passere en skobutikk nå og da?)

    SvarSlett
  2. Man må bruke riktig navn på klesplagg til riktig epoke ellers blir det vanskelig å vite hva og når man snakker om. Et av søskenbarna mine ringte og sa at han ville ha rokokkoklær fra viktoriatida - og jeg har ikke peil på hva han egentlig mener.

    En periodepurist er, for meg, en som rakker ned på andre fordi de ikke syr hver eneste søm for hånd. De er som bunadpolitiet. Eksempel: http://americanduchess.blogspot.com/2011/03/historical-costuming-vs-historical-re.html

    Skobutikker kan jeg gå forbi så lenge du ikke er med meg.

    SvarSlett