lørdag 19. november 2011

Litt antikk mote

Da jeg stakk innom Oslo før Allehelgen hadde jeg planer om å sjekke ut lagersalget på Rainbow Textiles (fire etasjer med stoff - det bygget er himmelen!) og finne ut om Standard har mask grease paint sånn at jeg slipper å bestille over nett og betale ei formue for å få sminken over dammen når jeg en gang skal investere i foam latex maske.

Det som skjedde var at det var evig kø utenfor Standard (siste salgsdag før selve Allehelgen, og de som skulle fikse kostyme i siste liten begynte å kaldsvette), og Rainbow Textiles - ja, den butikken fant jeg ikke, mest fordi jeg var aleine uten min menneskelige GPS som jeg vanligvis dilter etter. (Kanskje det var for det beste, for jeg hadde ikke plass til fleire meter stoff i bagasjen. Men jeg stakk innom Outland og fikk med meg bok fire i Parasol Protectorate: Heartless.)

Da jeg bare skulle titte på noen bøker utenfor ei bruktsjappe, kom eieren ut og nærmest henta meg inn da jeg hadde sett meg ferdig.

"Har du sett inne?" "Nei," svarte jeg. "Kom inn da," sa han, før han ble usikker og så på meg. "Du snakker norsk, ja?" "Jada," svarte jeg, og konkluderte stille med at jeg hadde greid meg 45 minutter i hovedstaden før noen spurte om jeg var norsk. Dette er ny rekord i at jeg ser ikke-norsk ut.

Dette var ikke ei normal bruktsjappe. Innehaveren av Bærre Lekkert kan være stolt av å ha en halv million postkort til salgs. Personlig er jeg ikke interessert i postkort, uansett hvor gamle de er, så jeg spurte om fashion plates, og sannelig hadde de ikke gamle moteblader.

Jeg kjøpte Nordisk Mönster-Tidende fra 1901. Hvis jeg ikke husker feil er dette hva Kvinner og Klær starta ut som. Det er bittelitt kult å eie noe som er 110 år gammelt, selv om det er edwardiansk mote og ikke min kopp te. Jeg vil ha skjørt 5 på første side.

Legg merke til at det er kostymer. Venstre er en blomst, Høyre er en fisk eller ei havfrue etter skjellene å dømme, Midten er jeg ikke sikker på, men hun har ei krabbe på brystet og musesko...





Under overskrifta står det oppskrift på sjokoladesuppe! Jeg velger å tro at "suppe" betyr at det kvalifiserer som middag.
Fleire kostymer.


Dette bildet kjøpte jeg bare fordi jeg likte kjolen. Jeg ble fortalt at det var fra 1870-tallet, men jeg er ikke sikker på om det er riktig, for skjørtet hennes er så rett og enkelt, og ermene er mer 1890-talls. Men hatten hennes er liten, så det er ikke sikkert at det er riktig, heller.

Kanskje hun er en tidsreisende som har blanda, eller fått en periode feil. (Det gjør de i Dr. Who heile tida.)


Blåpapir med broderimønster fra 1928. Her er et bedre bilde av blomstene. (Bruk mønstrene som du vil. Jeg ville bli glad om jeg fikk se resultatet.)

1 kommentar:

  1. Åååhh, han på Bærre lekkert er så koselig! Det er i det hele tatt utrolig koselig på det stedet. Og hey, så kule ting du fikk med deg!

    SvarSlett