mandag 6. juni 2011

Mer syttenhundretallsundertøy

Som forberedelse til syttenhundretallskjole til neste år en gang har jeg så vidt begynt på undertøyet. Har lommene ferdig allerede, og da jeg fikk en meter brokade i fanget fant jeg ut at jeg like godt kunne begynne på snørelivet (vi har så rare ord for gamle klær på norsk). Bruker Simplicity 3635.

De som lurer på forskjellen mellom snøreliv og korsett kan sjekke Wikipedia.

Lurte fælt på hva som var galt med dette bildet, til jeg innså at jeg hadde glemt å legge sidefrontbitene inn. Oops.

Jeg brukte tjukk bomullshyssing istedenfor korsettstål eller plastavstivere. Jeg er sikker på at jeg har sett noen andre bruke det samme, men jeg finner ikke sida. Tok uhorvelig lang tid å tre inn. Fingrene mine har ikke vært så såre på lenge. Da jeg var ferdig fant jeg ut at man burde legge det mellom stofflagene, bruke glidelåsfot, og bare sy det rett inn.


Døgna mens jeg sydde en dag. Rundt fem på morran bestemte jeg meg for å overraske Sylvilel (romkamerat) når hun sto opp 06.30, og tvinge det manisk, hyperaktive humøret mitt på henne. (Sukker, overtrøtt er ingen god kombo.) Og så løp hun bare ut ti på sju (hun skulle på jobb sju), rett ut, helt uten å åpne døra inn til kjøkkenet, og jeg så henne ikke før hun forsvant ut av innkjørselen.


Satte meg fore å bare bruke ting jeg allerede hadde og få brukt litt av stofflageret som har samla seg opp de siste årene. (Det blå silkebåndet har jeg hatt siden niende klasse.) Det hvite mellomlaget stoff er rest av en horribelt grov gardin jeg fikk av ei velmenende bestemora da jeg flytta for meg selv; foret skal bli et svart stoff jeg ikke kan bruke til noe fint fordi det tiltrekker seg for mye støv.

Sydde nok en gang ned kanter som ikke kommer til å ses. Yay for unødvendig arbeid!


... og så langt kom jeg før jeg var nødt til å ta en pause pga. utenlandstur.

1 kommentar:

  1. Ohoi, du er flink, ass. Kudos. Jeg er seriøst skikkelig imponert! Gleder meg til å se det ferdige resultatet!

    SvarSlett