mandag 4. april 2011

Pysekatt

Var hjemme en tur. Tok minst en million bilder av kattekreket.


Maus morgenrutine er at hun vekker bestefaren min rundt seks, evt. tidligere om hun gidder. Sist uke, da klokka ble stilt til sommertid, forsov hun seg, og far sto opp før hun kunne grave seg inn dyna til tærne hans. (Søndagen etter klokkestilling var jeg i Tromsø og kom for seint til samling fordi jeg ikke hadde fått med meg at det var sommertid. Heldigvis var jeg ikke den eneste.)


Når hun har fått begge besteforeldrene mine opp, kan Mau krølle seg sammen i fotenden av senga mi. Rart nok prøver hun ikke å vekke meg lengre. Tror hun har lært seg at jeg er zombie til klokka ti. Og når jeg våkner og hun ligger der, drar jeg som oftest fram kameraet, for da er hun ofte så trøtt at hun ikke gidder å gjøre noe med at jeg tar bilde av henne. (Hun liker det egentlig ikke.)



I løpet av vinteren sitter hun for det meste i vinduskarmen og ser ut legger strategier for sommerens jakt. En dag satt hun klistra der heile dagen og bare stirra ut, attack mode. Menneskene forsto ikke hva det var hun hadde sett, før hun hoppa i glasset for å få tak i en ørliten hyssingbit som vifta utenfor. Det tok henne et par timer før hun lot til å forstå at glasset var mellom henne og tråden.



Mens Mau hater rare lyder, liker hun faktisk symaskina.
Mor prøvde en gang å få katta til å forstå at det ikke var lov til å gå/ligge på bord, duker og vinduskarmer. Nå har hun innsett at slaget er tapt, men liksom for å gni det litt ekstra inn bruker Mau å hoppe opp på bordet når bestemor løser kryssord, og legge seg tvers over ukebladet.

Drit i syttenhundretallsmote og gi meg oppmerksomhet isteden!

Av og til leker Mau en lek med meg. Den involverer at hun gjemmer seg, slik som på bildet, tar tilfart og hopper på beina mine når jeg går forbi. Hvis jeg ikke er klar over at hun leker, kan det ende med nesten-snubling for min del. Hun planlegger noe.


 Mau var ute, så jeg tok med meg kattegodt og kamera for å ta bilder av beistet i fri dressur. Hun spiste opp godteriet, sprang rett til døra og ville bare inn. Og denne pysekatta hun skal liksom være halvt skogskatt? 

3 kommentarer:

  1. Gud for et nusselig lite krek!! Bryr meg ikke om den ville prøvd å drepe meg eller ikke, jeg vil bare ha en pus like nusselig som denne å kose på!

    SvarSlett
  2. Naaaaw, jeg skal kidnappe henne :3

    SvarSlett
  3. Lykke til med kidnappinga. Hva slags blomster vil du ha i begravelsen din?

    SvarSlett