onsdag 13. april 2011

Djevelens stripete underbukser


Mønsteret jeg kjøpte til korsett omfatta også underbukser, og siden jeg ikke heilt tør å begynne på selve korsettet enda (må kjøpe vlisofix først uansett) gikk jeg heller i gang med et av de andre mønstrene. Jeg brukte noen gamle gardiner i tungt bomullsstoff jeg har prøvd å bli kvitt ei stund - så langt har de blitt for og lommer til tre-fire vesker, og ei av radene i ruteskjørtet er lagd av stoffet.

Flat felled seam ut til sidene; den andre sømmen er bretta over.

Det tok meg tre dager å forstå hva en flat felled seam var, og da jeg endelig forsto ble jeg så fascinert at jeg bestemte meg for at underbuksene ikke skulle ha en eneste rå kant. Det er fantastisk, jeg kan ha buksene på vranga, og de er nesten like fine. (Ikke at jeg kommer til å ha dem på i det heile tatt, jeg ville bare se om jeg kunne sy dem. Så de kommer vel til å... henge til pynt ei stund?)

Underbuksene ble ferdige etter drøyt tolv-tretten timers arbeid (inkludert sju timer handsøm og ti tusen nålestikk) fordelt på tre dager. Jeg har stukket meg så mange ganger at jeg nesten ikke har følelse i venstre pekefingertupp, og når jeg har vært oppe til fem for å sy misforstår kroppen min og tror jeg har dratt den med på maraton.

Det eneste problemet jeg støtte på var midjen. Jeg må ha oversett noe i sybeskrivelsen for jeg fant ikke ut hva slags åpning det skulle være. Bloomers kunne være åpne foran til 1880 som sett på denne videoen - no gentlemen allowed! - og mønstrene mine er fra 1860-årene og den amerikanske borgerkrigen, men det sto at man skulle sy heilt igjen.

* Edit: De skulle være åpne. Jeg skal slutte å sy på natta, så unngår jeg kanskje sånne flauser.

Mens jeg sydde midjedelene på for hånd.
Forsto det ikke samme hvor mange ganger jeg leste gjennom så jeg bestemte meg for å improvisere. Istedenfor å sy midjedelene sammen på sidene, klipte jeg opp sidene ca. 7 cm og lagde kantbånd.


Det er knyting på sidene. Jeg liker det bedre. Legg forresten merke til at kantbåndet og midjebitene (pluss den lille tingen som skjuler hvor silkebåndet er sydd fast) er sydd for hånd. Og dette er vrangsida forresten - det er penere sting på rettsida, jeg lover!

Er ikke heilt sikker på om de er heilt ferdige enda - tenker på å kanskje gi dem et kjapt tebad for at de ikke skal være kritthvite. Men det får bli seinere.

Mens jeg dubba dette prosjektet klovnebukser halvveis i syinga (hvis jeg skulle lage enda et par ville jeg modifisert mønsteret for å slippe de posete beina), leste jeg en plass at læstadianere ikke liker gardiner og kaller dem djevelens underbukser. Så jeg fant ut at siden dette er underbukser som har vært gardiner en gang, bare passer det seg at jeg kaller dem djevelens underbukser. Ikke særlig viktoriansk og ordentlig, men så er jeg vel en rødstrømpe.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar