lørdag 16. april 2011

Rokokkeliko

Jeg har visst begynt å like rokokkomote uten at jeg har lagt merke til det selv. Husker ikke hvordan det skjedde, men jeg overtalte meg selv til å få tak i mønster for robe á la francaise pluss underpinnings - men slikt snakker vi ikke om i dannet selskap.

Robe á la francaise er kanskje det de fleste tenker på når man tenker syttenhundretallsmote eller Marie Antoinette.

Fashion plate fra Costumes.org
Eksempelet er litt overdådig, men fashion plates er som catwalkmote i dag. Ingen går egentlig med det, bortsett fra et par smakløse gærninger med alt for mange penger. (De smakløse gærningene på denne tida, var de kongelige.)

Et bedre eksempel og en av favorittene mine. Fra 1775, Met Museum.
Mønstrene mine er henholdsvis Simplicity 3637 og 3635. Og selv om jeg linker til Simplicity fikk jeg dem fra eBay. Leker med ideen om å lage sånn kjole en gang, selv om jeg har nok problemer med dører allerede. (De er ute etter meg.)

Siden jeg gjerne ville begynne bestemte jeg meg for å ta det minste prosjektet i undertøysavdelinga: lommene. De blir knytt rundt livet, og skjørtene har åpning på sida sånn at man kan nå nedi. Her er en video som viser de forskjellige lagene.

Heilt siden jeg fant denne sida, Rockin' the Rococo, hvor noen har satt seg fore å reprodusere ei aristokratisk dames garderobe for hånd, har jeg hatt en ørliten gal ide i hodet om håndsøm. Og siden lommene var så små kunne det ikke skade (annet enn en stakkars pekefinger som har blitt stukket halvt i hjel den siste uka).


Gikk gjennom stofflageret mitt og fant et veldig fint linstoff mor ga meg for hundre år siden. Jeg mener at det har blitt brukt som for inni bunadsvesten min. Som pyntestoff brukte jeg et bomullstoff jeg hadde til overs av fra et annet prosjekt. Jeg er vant til å starte nye prosjekt når butikkene har stengt, så jeg tenkte ikke på at jeg kunne fått tak i hvitt lin som ville vært en smule mer perioderiktig.

Hadde lyst til å brodere på lommene, til tross for at jeg ikke kan brodere, men det får være til en annen gang. Det er så fantastisk å se hvor forseggjorte undertøysartikler fra barokken og viktoriatida kan være. Jeg fant ei egen side med bare bilder og historie om lommene, og ble sittende lenge.




Var nok en gang uenig med Simplicity. Denne gangen syntes jeg mønsteret var for stort, så jeg gjorde dem litt kortere og liker dem bedre slik.

Tok ikke tida heilt eksakt, men brukte litt lengre tid enn det tar å se HP6, Anastasia, Prince of Persia og ca. halve Interview with the Vampire, pluss to episoder Dr. Who. Måtte sprette opp langs åpningene en gang fordi det ikke så riktig ut, og på slutten av Prince of Persia ble jeg distrahert av TV-en og sydde skeivt. Snakk om å skape ekstraarbeid for seg selv.

I ettertid ser jeg at jeg kunne skippa minst to steg av sybeskrivelsen og spart meg litt arbeid. Men jeg er fornøyd med dem til tross for at de er ganske rosa.

2 kommentarer:

  1. Så de lommene er gjort for hånd? O.O Det er jammen bra gjort! Første kostymet jeg laget helt fra bunnen ble gjort for hånd og virkelig... ALDRI igjen DX Håper du får laget en sånn kjole en gang =D Har ei venninne og en venn selv som elsker moten fra 1700 tallet som liker å sy slikt og det er utrolig å se håndlagede kjoler (og andre antrekk) av den typen >w<

    SvarSlett
  2. Takker. Et heilt kostyme for hånd? Au. Er sjeleglad jeg har symaskin <3

    SvarSlett