mandag 16. januar 2012

Et nytt århundre

Som julegave fra meg selv fikk jeg bøker: Authentic Victorian Patterns: a Complete Lady's Wardrobe, samt Nineteenth-Century Fashion in Detail. Mens jeg er litt skuffa over førstnevnte, siden den fokuserer på 1890-tallet, da køen var på vei ut og gedigne puffermer hadde overtatt (ermene får det til å se ut som om man er bodybuilder med monsterbiceps), har jeg studert sistnevnte bok inngående fra første til siste side. Jeg har lært et par nye ting, som at sterke kjemikalske farger kunne ha arsenikk i seg rundt 1850-1860, og selvfølgelig funnet et par kjoler jeg liker.

Som denne. VA, bodice and skirt made of wool and silk, Paris, 1885.
Jeg har begynt på mitt første virkelig store prosjekt fra yndlingsperioden min, viktoriatid med kø. Seinere skal jeg bestille noen tidsriktige mønster fra Laughing Moon eller bruke noen fra Authentic Victorian Patterns så fort jeg lærer meg å forstørre dem, men jeg starter med BurdaStyle 7880.


Tidligere har jeg styrt brått unna dette mønsteret på grunn av eksempelkjolen. Ikke bare er den rosa, men det firkanta overskjørtet ser ikke riktig ut, forkledet er for langt, underskjørtet er for enkelt, og farga gjør vondt, for ikke å snakke om hår, sminke og hatt - selv om hatten sikkert er okei for denne epoken, det er bare jeg som hater kysehatter.

Da jeg lagde underkjolen fant jeg ut at hun som hadde lagd mønsteret til den, hadde lagd kjole av 7880, med et par modifikasjoner. Og den ble fin.

Jeg bestemte meg for å sy en test først, for å bli kjent med mønsteret sånn at jeg veit sånn høvelig hva jeg gjør før jeg klipper ut i det dyre stoffet jeg egentlig planla kjole av. Topper i denne perioden er figurnære, og kan være vanskelige å få til å sitte riktig. Men jeg har endt opp med å legge ned så mye arbeid i testjakken at jeg har blitt glad i den, så nå skal den bli del av et eget antrekk.


En gang kommer jeg til å lære en ting eller to om å lese gjennom bruksanvisninger. Først etter at jeg hadde stava meg gjennom den tyske syinstruksjonen så jeg at den engelske kan lastes ned fra BurdaStyle.com, og så snudde jeg arket, og se - her er det jo på svensk og dansk!

Til tross for sybeskrivelse jeg kunne forstå greide jeg å bytte om på sidefrontdelene og sy dem på feil side. Det endte med at jeg var nødt til å ta opp en dags arbeid.


Jeg har sett på eksisterende kjoler at foret ble sydd i ett med utsidestoffet, uten separat for, og bestemte meg for å prøve. Det ser ikke så rotete ut at det gjør noe.

Må visst stryke jakkeskjørtet sånn at det ligger ordentlig.
Knappene var ikke planlagt, men jeg var på Husfliden for å se etter andre knapper, og kjøpte disse fordi de var fine. Så fant jeg ut at jeg like godt kunne ha dem på. Men før jeg kom så langt var Mau nysgjerrig og stakk hodet nedi den lille papirposen de lå i, med planer om å spise knapper går jeg ut i fra, og så satt posen fast rundt hodet hennes. Da hun endelig fikk den av løp hun på loftet og gjemte seg. Hun er fremdeles overbevist om at posen skal ta henne.


Jeg prøvde på, med feil korsett (fordi det hvite trenger nye maljer) og gadd ikke å nåle igjen heilt opp fordi jeg er lat. Og ja, det går så som så med planene om å greie håret regelmessig.

Det er en del rynker i stoffet som jeg ikke er fornøyd med, jeg har fiksa to sømmer og det ble bedre. Planlegger forkle i samme stoff som fronten, og overskjørt i det lysebrune bomullsstoffet, med underskjørt i svart. Det som gjenstår på jakken er å feste ermene, sy på knapper og plages med knappehull (som jeg gleder meg), og sy på piping rundt de nedre sømmene. Og så kan jeg sy skjørt heilt på autopilot.

1 kommentar:

  1. Gah. Den kjolen blir fin. Likte fargene.

    (Børst håret, jeg vil ikke bli spist når du kommer!)

    SvarSlett