mandag 23. januar 2012

Les Aventures Extraordinaires de Adele Blanc-Sec


Ved første øyekast på det norske coveret kan filmen se ut til å handle om mumier. Det at den heter Adele og Mumiens Hemmelighet kan understøtte denne teorien, men etter å ha sett filmen har jeg ikke funnet ut hva mumiens hemmelighet var egentlig, eller om den i det heile tatt hadde noen hemmeligheter.

Filmen handla om ganske mye annet enn mumier også, historien hadde litt eventyr og en pteroaktyl og okkulte greier. Med Adele i midten, ei særdeles fransk og særdeles fantastisk edwardiansk dame som ville fått the Gibson Girl, den idealiserte amerikanske jenta på den tida, til å blekne. Og hun har virkelig, virkelig skjønne hatter.

Source.
Edwardianske hatter er et studie i overdådig skjønnhet. Pokker, også jeg som ikke egentlig liker perioden på grunn av de rare korsettene.

Men se på den hatten. Source.
Og denne. Source.
Og dette antrekket. Source.
Og fjærene. Source.
Til tross for at filmen viser at hattenåler kan være livsfarlige har jeg veldig lyst på noen selv om jeg veit at jeg ser idiot ut med hatt.

1 kommentar: