torsdag 5. januar 2012

Ser hoftene mine store ut i disse?

En gang skal jeg lage robe a la francaise. Jeg har til og med tre design klare, så det blir nok et par kjoler, men når, det veit jeg ikke. Med panier har jeg i alle fall undertøyet klart.

Det har tatt latterlig lenge å lage dem, jeg begynte i sommer, men da jeg bare hadde igjen å sy seks bånd fast under for å kunne knyte i ønsket fasong hadde jeg bare ikke lyst til det. Så jeg la den til side, bak ei seng, bak ei stor eske stoff, og så lå den der i seks måneder.


Den har blitt satt sammen av restestoff fra det aller første kostymet jeg lagde noensinne. Allehelgen 2008 var jeg en svært trist Nazgûl i høye hæler. (De skal være høye. De skal ikke klikk-klakke når de går.) Men jeg hadde med meg sverd (Narsil, så her har det skjedd noe rart i Midtgard...) og selvlagd slegge på skola. Jeg synes det er litt rart jeg ikke endte på rektors kontor eller verre, sett ut i fra skoleskytinger og drap. Kanskje det ligger ei tjukk mappe på meg et sted.

Obligatorisk kattebilde. Hun elsker å leke med krinolinestålet.
Krinolinestålet kommer fra Vena Cava, i lang spole, og jeg er temmelig fornøyd med det. Jeg bestilte tjue meter, og jeg har brukt det til snøreliv og stomacher til det røde ensemblet, pluss underbustkorsett til huldrekostymet.


På samme tid som le paniers ble lagt til side og ignorert begynte jeg på et underskjørt til å ha under det pen-underskjørtet som skal vises i front av kjolen. Planlegger å ha minst to underskjørt på i tilfelle stålet vises gjennom et lag tykt stoff.

Så innså jeg at den gedigne gardinen jeg hadde kjøpt faktisk ikke var nok til et heilt skjørt selv om det var den største gardinen jeg noensinne har sett. Det gjorde egentlig ingenting, for det var vanlig å ha to forskjellige stoff i et underskjørt; et dyrt framme og et billig bak, for sistnevnte kom jo ikke til å vises under frakkekjolen.


Med unntak av at jeg har tatt så episk feil av mønsteret at dette skjedde. Oppsann.

1 kommentar:

  1. Hahaha, overskriften, lo godt:P
    Har fulgt med på bloggen din en stund, synes du er fantastisk talentfull, og lager utrolig fine kreasjoner!

    SvarSlett