torsdag 26. januar 2012

Viktoriansk jakke

Fordi jeg glemte å nevne kantstikket sist post.
Sydde siste sting på jakken på søndag. Den tok ca. fjorten dager å lage og jeg synes det er forferdelig lenge for ett plagg. Men jeg vært litt lat i det siste, og det er litt fint å sove om natta.


Knappene foran var et mareritt, for først fant jeg ingen som passa. De andre knappene er stoffkledde og svarte, med krok på baksida, men de finnes kun i store størrelser. Så jeg valgte noen andre, flate, fra Panduro. Jeg likte hvordan de har både svart og brunt i seg, og forhåpentlig ser de ikke alt for plastaktige ut.

Det tok meg et par dager å finne motet til å sy knappene i, for hvis jeg skulle finne på å klippe feil eller noe ville det si at jeg ville bli nødt til å sy forstykket om igjen, så jeg begynte med forkledet isteden. Er ikke heilt sikker på hva det heter - overskjørt eller forkle - men uansett morer jeg meg over at det heter überrock på tysk. Jeg har også kjøpt mer bomull til overskjørtet bak.

Knappehullene er ikke verdens mest pene, men de fungerer, og jeg klipte ikke feil en eneste gang, så jeg er fornøyd. Kommer vel penere bilder når jeg har heile ensemblet ferdig og lyset er bedre ute.

1 kommentar:

  1. Fine, lekre jakken. Show off.

    Så tusen knapper og tenkte: "Knappehull."

    SvarSlett